26.September.2008
ကုိယ္တုိင္ေရးစပ္သူမ်ားမဟုတ္ၾကေသာေၾကာင့္ကရင္အမ်ိဳးသားတုိ၏ဂႏၳ၀င္ဆယ့္ႏွစ္လရာသီေတးသီခ်င္းၾကီးႏွင့္ေတးသံစဥ္တုိ႔ကုိမည္သူေတြအားထုတ္ဖန္တီးခဲ့ၾကေၾကာင္း၊ကရင္ယဥ္ေက်းမွုဳ ျမတ္ႏုိးသူမ်ားအေနႏွင့္ေရာသုေတသနပညာရွင္အခ်ိဳ႔ပါမသိလိုက္ခ်င္းကို၀န္ခံၾကရေပမည္။ကရင္ယဥ္ေက်းမွဳအေၾကာင္း ေရးဖြဲ႔တတ္သူကြယ္လြန္သြားျပီး ျဖစ္သည့္ ကရင္စာေရးဆရာၾကီးတစ္ဦးက မုကၠဒိေအာက္ေက်ာင္းဆရာေတာ္ ေရးစပ္ခဲ့ေၾကာင္းကို အပၚယံ သာမန္အားျဖင့္သာ မဂၢဇင္းတစ္ေစာင္တြင္ မထင္မရွား အမႊန္းတင္ေဖၚျပခဲ့ဖူးသည္ကို အမွတ္တမဲ့ ဖတ္ရွဳမိသည့္ေနာက္ပုိင္း ျဖစ္စဥ္အမွန္ကုိ ေဖၚထုတ္တင္ျပလိုေသာဆႏၵသည္ စာေရးသူ၏ ရင္မွ တဖြဖြတုိးတက္ခဲ့ဖူး၍ တုိက္တုိက္ဆုိင္ဆိုင္ သည္ႏွစ္သည္အခ်ိန္အခါတြင္ ဤစာစုျဖင့္ ျဖစ္စဥ္အမွန္ႏွင့္ အဓိကအေၾကာင္းရင္းမ်ားကို ေႏွာင္းလူမ်ားအတြက္ ရည္ရြယ္ရင္းအတုိင္း တင္ျပလိုက္ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။
အမွန္စင္စစ္ ထိုအခ်ိန္အခါက ကရင္အမ်ိဳးသားတုိ႔သည္ ေဒသတုိင္းေနရာတုိင္းတြင္ ကရင္ေရွးေဟာင္းစာေပကို ျပန္လည္ေဖၚထုတ္ေသာ ကာလျဖစ္၍ ေႏွာင္းလူငယ္မ်ား သည့္ၾက မွတ္ၾက သီဆုိႏုိင္ၾကေရးကို အဓိကရည္ရြယ္လ်က္ ေဒသအႏွံ႔ ေရွးလူၾကီးသူမ မ်ားထံမွ လိုက္လံစုေဆာင္း စုေပါင္းေဖၚထုတ္ၾကျခင္းကုိ ေဖၚျပလိုေသာ အခ်က္ပင္ျဖစ္ပါသည္။
၁၉၆၄-ခုႏွစ္၊ ၀န္းက်င္ေလာက္က ကရင္ျပည္နယ္ ေကာင္စီဥကၠ႒ေဒါက္တာေစာလွထြန္းႏွင့္ ဦးစီးအဖြံဲ႔၀င္မ်ား ေဒသအတြင္းရွိ သံဃာေတာ္ၾကီးမ်ား ေရွ႕မွီေနာက္မွီ ကရင္ပညာရွင္မ်ား စုေပါင္းလွ်က္ ကရင္ယဥ္ေက်းမွဳ သံဃာ့ေကာ္မတီႏွင့္ ကရင္ယဥ္ေက်းမွဳ ေကာ္မတီကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ဖြဲ႔စီးခဲ့ၾကရာ မုကၠဒိေအာက္ေက်ာင္းဆရာေတာ္ အရွင္ဥတၱမ(ဆုရကရင္စာေရး စ၀္အဲဆုိဒ္ ႓ံုးကု္တိက္)ႏွင့္ ကေမာ့ကစင္ရြာသစ္ေက်ာင္းဆရာေတာ္ အရွင္စႏၵန (စာေရးဆရာ မန္းနဲစန္ ဘာ.အံ) တုိ႔သည္ ထိုသံဃာ့ေကာ္မတီတြင္ တာ၀န္ရွိေသာ အဖြဲ႔၀င္မ်ား စာဆုိရွင္ ကရင္စာေပကႊ်မ္းက်င္သူမ်ားအျဖစ္ ပါ၀င္လာခဲ့ၾကပါသည္။
ကရင္အမ်ိဳးသားတုိ၏ ဆယ့္ႏွစ္လရာသီ ေတးသီခ်င္း ျပန္လည္အသက္၀င္လာသည့္ အေၾကာင္းကုိ ျပန္လည္ဆန္းစစ္လိုက္ရလွ်င္ ခန္႔မွန္းေျခ ၁၉၅၇-၅၈-ခုႏွစ္ ခန္႔ေလာက္က ရန္ကုန္ျမိဳ႕ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ အေနာက္ဘက္မုဒ္ ကြင္းျပင္အတြင္း မြန္အမ်ိဳးသားယဥ္ေက်းမွဳ ညီလာခံ က်င္းပခဲ့စဥ္က မြန္အမ်ိဳးသားတုိ႔၏ ဆယ့္ႏွစ္လ ေတးသီခ်င္းၾကီးကို မြန္ရိုးရာအကႏွင့္ ယွဥ္တြဲကျပသကဲ့သုိ႔ ျမန္မာတုိ႔၏ ဆယ့္ႏွစ္လရာသီ ေတးသီခ်င္းတစ္ပုဒ္သည္လည္း ေရွးျမန္မာမင္းလက္ထက္ကတည္းကပင္ ရွိခဲ့ဖူးပါေၾကာင္း ေလ့လာသိရွိရေသာေၾကာင့္ ဘာသာ၊သာသနာ၊ယဥ္ေက်းမွဳ ဆက္ႏြယ္ေနေသာ ကရင္အမ်ိဳးသားတုိ႔၏ ဆယ့္ႏွစ္လရာသီ ေတးသီခ်င္းသည္လည္း အမွန္ရွိခဲ့ဖူးရမည္ဟု ယံုၾကည္ခဲ့ၾကရသည့္အေလွ်ာက္ ယခုေဖၚျပမည့္ ကရင္ဆယ့္ႏွစ္လရာသီေတးသီခ်င္းသည္ ေဒသအႏွံ႔အျပားမွ ကရင္ပညာရွင္မ်ားထံမွ ကရင္ျပည္နယ္ယဥ္ေက်းမွဳ ေကာ္မတီသို႔ လူပုဂၢိဳလ္ျဖင့္တစ္မ်ိဳး၊ စာျဖင့္တစ္ဖံု ကရင္ဘာသာ ျမန္မာဘာသာျပန္ျဖင့္ အမ်ိုးစံုေအာင္ ေပးပုိ႔လာၾကသည္။ တစ္ခ်ိဳ႕ေပးပုိ႔လာေသာ စာသားတစ္ခ်ိဳ႕တုိ႔တြင္ပင္လွ်င္ စေကာကရင္ဘာသာျဖင့္ ေရးသားေဖၚျပထားေသာေၾကာင့္ ပုိမုိျပည့္စံုေသာ ကရင္အမ်ိဳးသားတုိ႔၏ ကႏၳ၀င္ေတးသီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို တန္းဖုိးျမင့္ျမင့္ ထိုက္ထုိက္တန္တန္ ျပန္လည္ရရွိလိုက္ျဖင္းျဖစ္ပါသည္။ လြယ္ကူလ်င္ျမန္ေသာ အလုပ္တစ္ခုေတာ့ လံုး၀မဟုတ္ႏုိင္သကဲ့သုိ႔ ထုိေခတ္အေျခအေနႏွင့္ ႏွိဳင္းဆပါက အထူးသိသာလာႏုိင္ပါသည္။
ေပးပို႔လာေသာ ကရင္အမ်ိဳးသားတို႔၏ ဆယ့္ႏွစ္လရာသီေတးသီခ်င္းကို သူ႔လႏွင့္သူ ကရင္ယဥ္ေက်းမွဳ ေကာ္မတီက ၁၉၆၉-ခုႏွစ္ထုတ္ ကရင္အမ်ိဳးသားျပကၡဒိန္တြင္ ထည့္သြင္းေဖၚျပလိုက္ျပန္ရာ ကရင္ေဒသတုိင္းသုိ႔ ထပ္မံျပန္႔ႏွံ႔ ေရာက္ရွိသြားျပန္ေသာ္လည္း မူလေတး၏ မူလသံစဥ္မ်ား ပါမသြားႏုိင္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ အဓိကစာသားမ်ားကိုသာ အားမလိုအားမရ ေဖၚျပႏုိင္ခဲ့ရပါသည္။ တုိက္တုိက္ဆုိင္ဆုိင္ဟုပင္ ဆုိရေပေတာ့မည္ မသိႏိုင္ပါ။ ႏွစ္စဥ္သြားေရာက္ တင္ဆက္ကျပရေလ့ရွိသည့္ ျပည္ေထာင္စုေန႔ အခမ္းအနားတုိင္းသုိ႔ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္မ်ားစီက တင္ဆက္ခဲ့ၾကေသာ ကရင္ယဥ္ေက်းမွဳ ဒံုး ေတးသီခ်င္းတုိင္းသည္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ မူ၀ါဒမ်ား တုိင္းရင္းသားအခ်င္းခ်င္း စည္းလံုးေရး၀ါဒျဖန္႔ ေတးသီခ်င္းမ်ားကုိသာ ဖြဲ႔ႏြဲ႔သီဆုိ ကျပခဲ့ၾကရသည္။ယခုႏွစ္က်င္းပမည့္ (၂၃) ၾကိမ္ေျမာက္ ျပည္ေထာင္စုေန႔ အခမ္းအနားအတြက္ ကရင္အမ်ိဳးသားတုိ႔၏ ျပန္လည္ေပၚထြန္းစ ဆယ့္ႏွစ္လရာသီ ေတးသီခ်င္းႏွင့္ သြားေရာက္တင္ဆက္ကျပရန္ အေတာ္မ်ားမ်ားက အၾကံျပဳလာၾကေသာေၾကာင့္ ျပည္နယ္ေကာင္စီဥကၠ႒ႏွင့္ ဦးစီးအဖြဲ႔၏ဦးေဆာင္မွဳကုိ ခံယူလ်က္ ထိုစဥ္က ကရင္ျပည္နယ္ယဥ္ေက်းမွဳ ဌာနမွ ဆက္လက္တာ၀န္ယူစီမံခဲ့ေပရာ ေအာက္ပါကရင္ ယဥ္ေက်းမွဳဆုိင္ရာ ကႊ်မ္းက်င္သူဌာနဆုိင္ရာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကို ဖြဲ႔စည္းတာ၀န္ယူေဆာင္ရြက္ေစခဲ့ပါသည္။
ထုိစဥ္အခါက ျပည္နယ္ယဥ္ေက်းမွဳဌာန၊ ျပည္နယ္ျပန္ၾကားေရးဌာနတုိ႔သည္ ျပည္နယ္ေကာင္စီဥကၠ႒မွ တုိက္ရုိက္အုပ္ခ်ဳပ္ေသာဌာနမ်ားျဖစ္ၾက၍ ျပည္နယ္ယဥ္ေက်းမွဳဌာနမွ ဌာနအၾကီးအကဲ ဦးေစာေမာင္၀င္း၊ျပည္နယ္ျပန္ၾကားေရးဌာနမွ မန္းဟန္သိန္းတုိ႔က ၾကီးၾကပ္သူမ်ားအျဖစ္ တာ၀န္ယူၾကရသည္။ေနာက္တစ္ဆင့္ ယဥ္ေက်းမွဳဌာနမွ ေစာေနရင္၊ျပည္နယ္ျပန္ၾကားေရးဌာနမွ ေစာေက်ာ္တင့္(ေနာင္အခါ ဇြဲကပင္ေက်ာ္ေလးအျဖစ္ ကရင္အနုပညာေလာကတြင္ ေက်ာ္ၾကားလာသူ) ပညာေရးဌာန ရေသ့ပ်ံေက်းရြာ ေက်ာင္းအုပ္ ဦးေစာေသာင္းေရႊ(ေစာဖထီး) အမွတ္(၇) မူလတန္းေက်ာင္းမွ ဆရာမန္းလွတင္ (မုကၠဒိ) ရေသ့ပ်ံေက်းရြာမွ ေရွးမွီ ေနာက္မွီ ဒံုးအကနည္းျပ မန္းစုိးသန္း(နာဲခါ.လူ)ႏွင့္ လွိဳင္ဘြဲျမိဳ႕စုိက္ပ်ိဳးေရးဌာနမွ ဆရာမန္းကံစိန္(ရေသ့ေက်းရြာသား)တုိ႔ကုိ ေတးသီခ်င္းသံစဥ္မ်ားေရးစပ္ျခင္း၊ဒံုးအကေလ့က်င့္ေပးျခင္း၊ဒံုးအကအဖြဲ႔၀င္မ်ားကို ေဒသအလိုက္ ေရြးခ်ယ္ေပးရျခင္း၊ဆုိင္းအဖြဲ႔၀င္မ်ား၊ဆုိင္းပစၥည္းမ်ား၊ရွာေဖြစုေဆာင္းျခင္းမ်ားကို ျပီးေျမာက္သည္အထိ ေဆာင္ရြက္ေပးၾကရသည္။
(၁၀)ႏွစ္ျပည့္ ကရင္စာေပသင္တန္းအထိမ္းအမွတ္
ဒံုလီေက်းရြာ၊ၾကာအင္းဆိပ္ၾကီး မဂၢဇင္း၊ (စ၀္ထ၀့္ဗ်၀္)မွ ျပန္လည္ေဖၚျပသည္။
ဆက္လက္ေဖၚျပပါဦးမည္။
ကရင္ဘေလာဂါ
သတင္းစာမ်က္မွာ
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
-
ေျခာက္လတစ္ၾကိမ္ က်င္းပေနက်ဇြဲကပင္ပညာဒါနအသင္း အစည္းအေ၀းအလွဴပြဲကို ထိုင္းႏိုင္ငံ၊ ဖရတ္ဖဒဲျမိဳ႕၊ ၀တ္က်ာဒဲေက်ာင္းတိုက္တြင္ (၈-၇-၂၀၁၂) ခု၊ တနဂၤေ...
-
(၆) ၾကိမ္ေျမာက္ ဇြဲကပင္ပညာဒါနအသင္းအဖြဲ႕ခြဲ (ဟာယိုင္)အလွဴပြဲကို (၂၄-၆-၂၀၁၂) တနဂၤေႏြေန႔မွာ ေအာင္ျမင္စြာ က်င္းပခဲ့ပါသည္။ ဟာယိုင္ျမိဳ႕သည္ ထိုင္း...
-
အခါတစ္ပါး၌ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ေကသမုတၱိ ဆိုေသာ နိဂံုးအရပ္သို႔ ေရာက္ခဲ့ေလ၏ ။ ထိုအရပ္၌ ကာလာမ အမည္ရွိေသာ ပုဏၰားတို႔ ေနၾကေလ၏ ။ ကာလမ ပုဏၰားတို႔သည္...
-
သာသနာေတာ္ (၂၃၅)ခုႏွစ္၊ တတိယသံဃာယနာ တင္ၿပီးခ်ိန္တိုင္းျပည္အရပ္ရပ္တို႔သို႔ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ျပန္႔ပြားေစရန္ရည္ညႊန္း၍ အာေသာကမင္းတရားႀကီးႏွင့္ အရွင...
-
ကရင္သကၠရစ္ ၂၇၅၁-ခုႏွစ္ ျပာသိုလၦန္း (၁) ရက္ေန႔တြင္ က်ေနာ္တို႔ကရင္တိုင္းရင္းသားထုတစ္ခုလံုးရဲ႕ႏွစ္သစ္ မဂၤလာအခါေတာ္ေန႔ျဖစ္ပါသည္။ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးပ...
-
ကရင္ႏွင္႔ကရင္႔ရုိးရာ၀တ္စားဆင္ယင္မႈမ်ား ကရင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ လူဦးေရအားျဖင္႔ (၄) သန္းေက်ာ္ရွိေနၾကၿပီး ေနရာေဒသႀကီး (၃) ခုတြင္ေ...
-
ဇြဲကပင္ (ခြယ္ကေဘာင္) ပညာဒါနအသင္း တည္ေဆာက္ထားေသာ ကရင္ျပည္နယ္၊ ဘားအံျမိဳ႕၊ ဇြဲကပင္ကုန္း၊ ခြယ္ကေဘာင္ ပညာဥယ်ာဥ္ေက်ာင္း၏ Running Activities လက္...
-
ကရင္လူမ်ိဳး၏ မူလဇာစ္ျမစ္ (၃) သုေတသနစာတမ္း ေစာေဖာ (ရန္ကုန္တကၠသိုလ္) karen-womanျမစ္ႏွစ္မႊာ ျမစ္၀ွမ္းေဒသ၏ ထူးျခားခ်က္မွာ သမိုင္း သုေတသီႏွင့္ ပ...
Popular Posts
Redesigned by Sawlinux.
No comments:
Post a Comment